بونجی

عمومی

بونجی

عمومی

قلعه(کلات)فرامرز در روستای بونجی

قلعه (کلات ) فرامرز  

 

  

قلعه های قدیمی و مستحکم در گیاوان و جاسک نشانگر زندگی ونمایی به جا مانده از هزاران سال بیش در این منطقه است .گیاوان. جاسک ودر کل بلوچستان بر اساس شواهد و تحقیقات از دوره های بیش از اسلام مورد توجه انسانهای برای سکونت واقع شده و انسانهای ان دوران به منظور دفاع و تامین امنیت خود در برابر اقوام مهاجم .حصاری با چند بشت بند به جهت استحکام ان به گرداگرد محل زندگی خود ایجاد می کردند.با توجه به این شواهد نشان دهنده ان است که در دوره تاریخی گذشته این خطه مهمترین خط حفاظتی بخشهایی از بلوچستان بوده ضرورت ساخت قلاع مستحکم در ان احساس می شده است .قلاع مستحکم در این بخش از بلوچستان تداوم زندگی در هزاران سال بیش تا قرون اولیه اسلامی را روشن می کند. 

قلعه های زیادی در گیاوان وجاسک وجود دارد .که متا سفانه توسط میراث فرهنگی به ثبت نرسیده اند و کم توجهی مسولین زی ربط به این اثار با ارزش باعث تخریب ودر بعضی از جاها از بین رفتن کلی این سرمایه های تاریخی ما شده است .  

یکی از این قلعه های زیبا ومنحصر بفرد قلعه فرامرز میباشد که در نزدیک روستای بونجی قرار دارد ومردم محلی ان را متعلق به فرامرز جد فرامرزیها میدانند که قدمت تاریخی ان حدودا بانزده نسل یا به عبارتی چهارصدوبنچاه سال میباشد .در تصویری که مشاهده میکنید این قلعه در بالای این کوه قرار دارد که اثار باقی مانده دیوارهای این قلعه یک تا  دو متر ان هنوز باقی مانده است. من حدود سی بنج سال بیش این قلعه زبیا ویا به زبان محلی خودمان کلات را از نزدیک دیده ام.وهمانطوری که در تصویر مشخص است از هر چهار طرف این کوه امکان رسیدن به این کلات بدون نردبان وجود ندارد. ولی در ضلعی که در تصویر مشخص نیست راهی باریک بصورت سنگ چین قبلا وجود داشته .که من با استفاده از راهنمایی بسر عمویم شهمراد شاهی که یک حلقه نخل (شم کلاتان )که در نزدیک این کلات داشت  با استفاده از باقی مانده همان سنگ چین وبا سعی وزحمت فراوان توانستیم به بالای این کوه برویم واز نزدیک باقی مانده دیوارها واتاقهای این قلعه زیبا را ببینیم. 

 

          

 

من وقتی به سختی خود را به قلعه رساندم به این نتیجه رسیدم که سازندگان این بنا در ان دوران با نبود امکانات امروزی ساختمان سازی برای بالا بردن مصالح برای ساخت این قلعه چه زحمات فراوانی متحمل شده اند. ضمنا ارتفاع این کوه تقریبا به ده متر میرسد.واز هر چهار طرف به همین شکلی که در تصویر مشاهده می شود صاف و بالا رفتن از ان امکان بذیر نیست .در بایین این قلعه اثاری از خانه های دیده میشود که در وسط این بناها مسجدی بوده که یک ستون از ان مسجد که از یک تکه کوه تراشیده شده که در ضلع شمالی به طول تقریبا سه مترهنوز وجود دارد که متاسفانه در تصویر مشاهده نمیشود.   

قلعه ها واثار تاریخی ارزشمند دیگری در روستای بونجی .جاسک وگیاوان وجود دارد.مانند کلات شاداب در اطراف سیریک  (کوهای کنارجو ) وغارهای سادرمن در امتداد رودخانه جاسک کهنه و کلاتهای شیراهن با قدمت بیش از هزاران سال نشانگر قدمت ورونق این منطقه در گذشته ای دور بوده است .و اگر دوستان با من همکاری لازم را داشته باشند و عکسهای بهتری از این قلعه ها واثارها تاریخی منطقه را برایم  بفرستند انها را  همراه با مطالب در این وبلاگ درج خواهم نمود.وامیدوارم  که مسولین محترم میراث فرهنگی به این اثار ارزشمند باستانی توجه لازم را داشته باشند.و نگذارند که این اثار با ارزش به این سادگی از بین بروند. به امید ان روز ....بانجی.

سخنی با کاربران عزیز

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

سلام 

 

بنام خداوند جان خرد                گزین برتر اندیشه بر نگذرد 

 

 

 این اولین کار من در وبلاگ نویسی و خاطره نویسی است. هدف من در اینجا فقط ثبت خاطره ها نیست. 

 

 بلکه هدف من بیان تاریخ. اخبار و مشکلات گیاوان. جاسک و بخصوص زادگاه خودم روستای بونجی که همیشه بایاد و خاطرهایش زنده ام و برای رسیدن به این هدف نیاز به همکاری و مشاوره شما سروران گرامی دارم. 

   

امید است در این زمینه دوستان عزیز با من همکاری لازم را داشته باشند. با ارسال اخبار. مطالب و عکس بنده را در این امر مهم یاری نمایند