بونجی

عمومی

بونجی

عمومی

موقعیت جغرافیایی بونجی

( بــونــجـــــی )

 

 

مقدمه : 

با سلام . دوستان گرامی و محترمی از بلاگ نویسان  بونجی از طریق یاهو مسنجر با من تماس گرفتند سوالاتی مطرح شد و جوابهای گرفته شد در بایان از من خواستند که از شرایط جغرافیای شهرشان بونجی یک کامنت و مطلبی برایشان بنویسم . 

من خود اشنایی با شهر بونجی را دارم و اگر مقایسه ای از بونجی با سایر شهره های گیاوان از نظر طبیعی و بافت اجتماعی انجام شود نشانه های بسیار نزدیکی بین تمام شهره های گیاوان یا بونجی وجود دارد . 

من  اول  دوست دارم از دست اندرکاران بلاگ نویسان بونجی تشکر کنم زیرا فعالیت فرهنگی این عزیزان در بلاگ بونجی و سایر بلاگ های گیاوان و منطقه به مثابح سلول و هسته ایی است فعال   که در اینده شبکه منظم و فعال در گیاوان و منظقه بوجود می اورند . که از منافع مردم خود دفاع خواهند کرد و اداره امور شهرهای خود را در گیاوان و منطقه خود بدست خواهند گرفت . 

روشنفکران ما در گیاوان و منظقه باید این شعار را در سر لوحه کار خود قرار دهند .زیرا شرایط جهانی در جهت برقراری و استقرار حقوق انسان و دمکراسی در جهان است .گیاوان و منطقه متعلق به مردم گیاوان ومنطقه است.

 

شرایط جغرافیایی بونجی 

  

حدود اربعه و چهارگانه شهر بونجی،از شمال به گتان،از جنوب به کوه مبارک،از شرق به سلسله کوهای بونجی و از غرب به بحر عمان محدود می شود.من در گوگل ارت دو شهر با همین نام یکی در افریقا و دیگری در هند بیدا کرده ام.که هر دو شهرهای بزرگی بودند.و بعلاوع نشانه هایی هم بنام بونجی وجود داشت.بونجی به دلیل قرار گرفتن در کنارهای بحر عمان و نزدیک به شهرهای مرزی کشور سلطنتی عمان و شهرهای مرزی امارات متحده عربی دارای موقعیتهای بسیار خوبی است. 

مردم بونجی از قدیم الایام با این شهرها وکشورها روابط تجاری داشته اند.در زمان حکومت رئیس دوست محمد کرمداد تجارت بونجی با کشورهای خلیج عربی رونق داشت.گمرکی هم در بونجی وجود داشته .اولین نماینده رئیس دوست محمد خدابخش رشید. دومی بیربخش مراد یوسف بوده است.فاصله بونجی با شهرهای ساحلی مسقط و امارات در حدود نود کیلومتر است. 

 

شهرهای تابع بونحی عبارتند از:بیروزی مچ(کرباسی)،لاتیدان که در کنار ساحل دریای عمان قرار دارد و میسکی. 

بونجی در فاصله 75 کیلومتری شهرستان جاسک و در 70کیلومتری شهرستان سیریک قرار دارد.فاصله میناب تا بونجی 145 کیلومتر است 

 

بافت اجتمایی شهر بونجی 

 

مردم بونجی از قبایل بایه ای گیاوان و ان منطقه هستند،جمعیت بونجی در جدود 1050 نفر است،مردم بونجی از قبایل ذیل و از این قبایلند: 

1-طاهرزئی که فرزندان رشید طاهر می باشند 

2-لشکری زهی (رحمی زئی) 

3-بدرالدینی (صوبانی ـ قیصری ـ اسداللهی )

4-فرامرزی 

5- شربتی که فرزندان محمد جسی هستند 

6- هوت 

7-میر 

8- جت که بیشتر به شتر داری مشغولند.و تعداد انها زیاد است و جز بزرگترین قبیله در بونجی هستند . 

۹ ـ سیاه بوستان (قشر زحمت کش و وفاداری که همه قبایل بونجی انها را مثل فرزندان خود دوست دارند .و تقریبا بیست درصد کل جمعیت بونجی را تشکیل می دهند. ) 

مردم بونجی مسلمانند و بیرو مذهب تسنن هستند،مردم بونجی سنی مذهب و از نوشته های ابو حنیفه در مورد اجرای امورات مذهبی از قبیل نماز،روزه،ارث ،ازدواج،طلاق و سایر شئونات مذهبی بیروی می کنند. 

مردم بونجی متعلق به ملت بلوچ هستند و به زبان بلوچی تکلم می کنند.زبان بلوچی در محدوده ای بیوسته در چنوب کشوری که فعلا ایران نامیده می شود،باکستان و افغانستان زبان بلوچی تکلم می کنند و دارای یک فرهنگ و محدوده جغرافیایی خاص خود هستند،که بلوچستان نامیده می شود.و یک ملت را تشکیل می دهند. 

در ایران زبان بلوچی نوشته نمیشود و تاریخ بلوچستان بطور شفاعی از نسلی به نسلی دیگر منتقل می گردد.اما در باکستان بلوچها به زبان بلوچی می نویسند و در مدارس بلوچستان در باکستان زبان بلوچی تدریس می شود.الفبای بلوچی شبیه به الفبای عربی و اردو می باشد،در اینجا جا دارد از بانوی سوئدی بنام کارین جهانی که تخصص و دکترای خود را در زبان بلوچی از یکی از دانشکاهای بلوچستان باکستان گرفته است و اکنون در دانشگاه ابسالا سوئد بلوچی تدریس می کند،من یک بار از رادیو مصاحبه ای از وی شنیدم،به زبان بلوچی حرف می زد و در مورد زبان بلوچی نطر می داد،من تا اخر مصاحبه متوجه نشدم که این بانو ریشه ای غیر از ریشه بلوچی دارد. 

 

فعالیتهای اقتصادی مردم بونجی 

مردم بونجی تاریخی قدیمی دارند که مرتبط و بیوسته با تاریخ سایر مردم گیاوان و منطقه می باشد.من در وبلاگ بونجی نوشته ای بنام قلعه فرامرز مطلبی از یکی از وبلاگ نویسان بونجی خواندم ،که از زندگی مردم بونجی از چهارصد سال قبل حکایت می کرد.اما این شاید گوشه ای کوچکی از قدمت تاریخ بونجی باشد.،قدمت شهر بونجی به هزارهای دور می رسد.به عنوان مثال من مکسان شریف را در بلوچستان و اسبیدز را مثال می زنم که کاوشگران وجود زندگی را در انجا از نه هزار سال بیش کشف کرده اند. 

در قدیم الایام مردم بونجی مانند سایر شهرهای گیاوان در امر کشاورزی ،دامداری و ماهی گیری فعال بوده اند.کشاورزی در بونجی شامل کشت غلات ،حرس و برورش درختان خرما بوده است.دامداری و شترداری از رشته فعالیتهای رایج مردم بونجی بوده است.هم اکنون مردم بونجی در امر صیادی و شتر داری فعالند.اما دامداری به طور خصوصی و در حد مصرف شخصی وجود دارد.اما فعالیت در زمینه برورش درخت خرما و زراعت غلات تقریبا از بین رفته است و دلیل ان نبود امکانات در این دو بخش زراعی می باشد.هم اکنون در بونجی صیادی رونق خوبی دارد و شرکتی با نام شرکت تعاونی صیادی در انجا فعال است.و از صیادان ماهی می خرد. 

 

انواع ماهیهایی که در ابهای بونجی وجود دارد عبارتند از :شیر ماهی که ماهی بسیار مرغوب وخوش مزه ایی است.،قباد،شوریده،کر،هور،هامور،سنگسر،سارم،هلوا سفید و سیاه،شورت .گاریز و.... .در ادامه شاه میگو که میگو بزرگی است و میگو چکو که کوچکتر از شاه میگو است در ابهای بونجی صید می شود نام دیگر شاه میگو به میگو خلخالی معروف است. متوتا در ابهای بونحی به وفور وجود دارد ( ماهی کوچکی است به طول سه تا بنج سانتی متر که هم مصرف غذایی دارد و مقوی است و هم به عنوان کود در امر برورش تنباک استفاده می شود

مردم بونجی ار هوش و ذکاوت سرشاری برخوردارند با وحود کمبودهایی که در شهر بونجی وجود دارد بارهم مردم بونجی توانسته اند در امر تجارت و دیگر بخشهای اقتصادی موفقیتهای خوبی کسب کنند. جوانان بونجی در خارج از بونجی با وجود امکانات برای شهروندان در ان کشورها توانسته اند بستهای مهمی در کشورهای خارج احراز کنند. و به رده های بالای نظامی، سیاسی و اقتصادی دست بیدا کنند و برسند. در ادامه باید اضافه کنم که هم اکنون شتر داری در بونجی رونق خوبی دارد و برورش مرغ و مرغ داری هم در بونحی وحود دارد و مردم بونحی در امر برورش مرغ فعالیت می کنند. 

 

طبیعت بونحی 

خاک بونجی رسوبی است و داری PH هفت است. یکی از خصوصیات خاک رسوبی  عبارت است از که PH این نوع خاک که مشخص کننده درصد قلیائی و اسیدی بودن خاک است و از صفر تا چهارده است از صفر تا هفت خاصیت اسیدی دارد و از هفت تا چهارده خاصیت قلیائی افزایس میابد.PH هفت مطلوب رستنیها است. ساحل دریای بونجی شنی است و یک محل در ساحل بونجی به نام سراحکان و حود دارد.که جازبه توریستی دارد و یک کوه در کنار ساحل و کوه دیگری در داخل دریا مانند جزیره ای وجود دارد، بین کوه ساحلی و کوه داخل دریا موقعیتی مانند موج شکن به وجود امده است. در قسمت بشت کوه ساحلی بوته و سبزی و رستنی وحود دارد اهو هم در آنحا و در دشت بونجی وجود دارد.مردم از جاهای مختلف منطقه به آنجا می ایند ماهی گیری و استراحت می کنند.و در زمان مد می توان بین کوها را بیاده عبور کرد و اما در زمان جزر دریا باید با قایق بین دو کوه را عبور کرد. 

اما در ادامه از رستنیهای بونجی برایتان بنویسم.اول رستنیها و سبزیهای قابل مصرف انسان که عبارتند از :شلکی(بنیرک یا اسفناج)،سمسور،هوا،گستگ، سورچک،حویدگ که بین بوتها و رستنیهای وحشی سبز می شود و به رنگ سبز است و به اندازه مغز خودکار سبز می شود که حویدگ را در اب نمک می گذارند و می خورند.و یک رستنی ریشه ایی هم از نوع هویج یا خانواده بندال هم بطور خود رو در بونجی سبز می شود که قابل خوردن است. ودر کوهای بونجی یک نوع سبزی خوردنی به نام تورشگ و نوع دیگر به نام کوبک وجود دارد. 

اما علوفه دامی بونجی عبارتند از :بزدر،لاتی،شمش،کلینگوش،میسک،کلچک،کیلمار،صبر،دانیچ،سگار کا،شئز و ...ودرختان وحشی بونجی عبارتند از:کرت، کنر،کهیر ،کلیر و....

 در سلسله رشته کوهای بونجی شکار کوهی وجود دارد و در دشت بونجی اهو هم یافت می شود. 

برندگان وحشی در طبیعت بونجی به سه دسته تقسیم می شوند.دسته اول برندگانی که گوشت انها خوردنی است و دارای سنگ دان (چینه دان)هستند که عبارزتند از:کفینجر، براغ،سوسک،کبک،کهوت ،شاطو،سیه گر،چکر و اهو بره که برنده ای کم یاب است و بیشتر بوسیله شاهین شکار می شود. 

دسته دوم برندگان شکاری که از این برندگان در امر شکار استفاده می شود.در این طبقه می توان شاهین را نام برد.که دو نوع از بهترین نوع شاهین به نام چرخ و بحری در بونحی وجود دارد. 

دسته سوم برندگان وحشی برندگانی هستند که گوشت انها قابل خوردن نیست.یک نوع ان دارای اواز خوش می باشد مانند بلبل و یک نوع دیگر دارای شکل زیبایی هستند مانند اقا مینا و کاروشک که اقامینا هم خانواده طوطی می باشد و کلماتی می اموزد.

 و 

اما در بایان نوشته ام را با این دو بیت شعر به بایان می رسانم. 

بونجی منی بونجی تئی             زر بباتن خاک تئی 

گیاوان منی گیاوان تئی              زر بباتن خاک تئی 

 

به امید موفقیت برای مردم بونجی ،گیاوان ومنطقه 

سلامت باشید .خسته نباشید عیسی بیرداد طاهرزئی سوئد .استکهلم 25.10.2009