بونجی

عمومی

بونجی

عمومی

ورزش در بونجی

 

(( ورزش در بونجی ))

 

 

 

 

 ورزش در بونجی مانند سایر نقاط مکران ریشه در فرهنگ مردم این دیار دارد . 

متاسفانه امروزه گروهی فقط فوتبال را ورزش می دانند در حالیکه دریک قرن گذشته بازیهای مانند دارتوباـ کلاـ کبغاـ شتر سواری ـ دو میدانی ـ کشتی محلی در بونجی رایج بوده اند و افراد با به سن گذاشته ای هستند که از خاطرات ۶۰ و۷۰ سال قبل می گویند . 

ان روزها فوتبال در بین مردم بونجی جای نداشت .همان گونه که امروز از بازیهای بومی و محلی فقط اسمی مانده است و جوانان کمتر به ان بازیها کمتر ر غبت نشان می دهند . وفوتبال را تنها ورزش میدانند. تعدادی هم هستند که شطرنج بازی می کنند وحتی درتیر ماه سال ۱۳۸۸تعداد چهار نفر از جوانان بونجی به نمایندگی از شهرستان جاسک در مسابقات شطرنج استان هرمزگان در بندر عباس شر کت نموده اند.بس بی جهت نیست که می گو یم جوانان بونجی جوانانی شایسته هستند اما بیشتر آنان به فوتبال علاقه مند هستند و این را در عمل اثبات کرده اند. بنده از وقتی که به بونجی آمده ام وعضو این دیار گشته ام بیش از 30سال نمیگذرد من قبلا با بونجی فقط از راه دور آشنایی داشتم و فکر نمی کردم  که جوانان بونجی اینگونه به ورزش علاقه مند هستند اما اینک جریان فرق می کند من به عنوان یک عضو کوچک از خانواده بزرگ بونجی بر خود واجب می دانم که از خانواده ها تشکر کنم زیرا زحمات و تشویق این عزیزان است که باعث رونق ورزش در بونجی شده اند. 

به جرات می توانم بگویم تک تک مردم بونجی به ورزش علاقه مندند واین را می توان در روز  

بازیهای طوفان به عینه مشاهده نمود.بیش از 15 سال از اولین دوره بازیهای روستاهای غرب جاسک که در زمستان 1372در روستای گروک بالا برگزار شد می گذرد.  

من علاقه مندی مردم را از همان روزها در خاطر دارم. مردم بونجی برای اینکه تیمشان از سایر تیمها فرق داشته باشد هر کاری میکردند آنها حتی لباس خارجی برای تیمشان خریدند.دقیقا لباسها شش ساعت قبل از بازی از بندر خصب کشور عمان وارد بونجی شد.اری لباس های زرد همیشگی طوفان برازنده این جوانان است.  

شور وشوق عجیبی در بین مردم وجود دارد بیر وجوان از کار و زندگی خود زده اند صبح و بعد از ظهر به وسیله وانت به گروک می روند و با هر برد بونجی کاروانهای عجیبی به شادی راه می افتد  من هم میدانم در ورزش همواره برد و باخت وجود دارد.بهترین قهرمانی که باعث خوشحالی مردم بونجی شد قهرمانی در گروک بالا بود در مکران همه میدانند که بین بونجی و گروک هیج فرقی وجود ندارد و تقریبا همگی از یک خانواده اند وفقط اسم روستاها فرق می کند . 

اما بدترین باخت بونجی در بازی های گنگان بود سال ۱۳۷۵ گنگان میزبان بود و در بازی نیمه نهایی بونجی در ضربات بنالتی به گوان باخت و مردم خیلی ناراحت شدند . لازم به یاد اوری است که عرض کنم بونجی در ان دوره دو تیم فوتبال a و b داشت که هیچکدام قهرمان نشدند تماشگران بسیار ناراحت بودند انها حتی با نیروی انتظامی در دوراهی کوه مبارک درگیر شدند و ان بدترین و تلخ ترین صحنه ای است که بنده در ذهن دارم اما امروز ورزش در بونجی رونق دارد و نیاز به مساعدت بیشتری دارد . کسانی که دوستدار بونجی هستند در هر جای دنیا که هستند می توانند جوانان بونجی را یاری کنند .و جوانان بونجی را از محبتهای بیکران مادی و معنوی بی نصیب نکنند .مانند عزیزانی که برای سربلندی بونجی مشقتها کشیده اند شاید با ذکر نام این عزیزان بتوانیم گوشه ای از زحمات انها را جبران کنیم هر چند که انها خیلی بزرگتر از این حرفها هستند و نامشان همواره در تاریخ ورزش بونجی می درخشد.  

به جز کسانی که افتخار بازی کردن در تیم فوتبال بونجی را داشته اند هستند عزیزانی که کمکهای مادی و معنوی انان در ذهن این حقیر جا خوش کرده است . 

عزیزانی مانند:  مهندس گرگیج _ محمود محمودبور _ محمد بهروجه _ خالد ریسی  اقای اشرافی ریس فرهنگ و ارشاد اسلامی جاسک که هم اکنون زحمت تیم فوتبال بونجی بر دوش ایشان است و بالاخص محمد جلالی که گویا خود عضو خانواده بونجی و به خاطر تیم طوفان بونجی زحمات بسیاری متحمل گشت و باعث شد تیم بونجی رسما در جرگه تیمهای لیگ یک جاسک قرار گیرد . این حقیر هر چقدر از ایشان تشکر کنم کم است امیدوارم هر کجای این سرزمین هستند موفق و سربلند باشند . 

در بایان از همه مردم بونجی که وظیفه خود دانسته اند به جوانانشان کمک کنند بی نهایت سباسگذارم . در اخر ذکر دو نکته را جهت یاداوری بر خود واجب می دانم اول اینکه نام مردم بونجی ذکر نشده  چون اکثر مردم بونجی دوستدار بونجی هستند و امکان داشت اسم کسی از قلم بیفتد و باعث رنجش خاطر گردد. 

دوم اینکه رنگ اصلی بیراهن تیم فوتبال طوفان بونجی زرد طلای است اما بعضی از عزیزانی که مسول ادارات بوده اند بنا بر موقعیت و شرایط موجودی که خود تشخیص می داده اند بیراهن سرخ _ سبز _ سفید و ابی هم بر تن جوانان بونجی درخشیده و با این رنگها هم قهرمان شده اند . که مجددا از زحمات این عزیزان بی نهایت سباسگذارم. 

بالاخره من از سرزمین شیران مکران عزیز و بونجی هستم و افتخارم اینست که بلوچم و به بلوچ بودن خود فخر می ورزم بس به زبان بلوچی می سرایم  

   

                          بونجی منی ملکی ته زهیرانی  

                                                                       همتت گونن کلین بیرانی  

      

                                                            تقدیم به همه دوستداران مکران و بونجی  

 

                                                                                ((موس عبدالصمد بلوچ))

 

نظرات 12 + ارسال نظر
ج رشیدی بانجی دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 02:41 ق.ظ

امیدوارم در ادامه رهتان موفق وسربلند وپیروز باشید

سلام بر (ج )رشیدی بانجی عزیز

ازاینکه قدم رنجه کردید و برای اولین بار تشریف اوردید مسرورم
امیدوارم بنده را در این راه یاری دهید.وبلاگ بونجی متعلق به همه شماست.
باور کن با دیدن کامنت شما بی نهایت خوشحالم و فقط به عشق شما دوستان و فامیل کارم را ادامه می دهم.
موفقیت شما در همه امورات زندگی ارزوی من است.
منتظر بیان شیوایتان و قلم بی همتایتان هستم .

محمدآراسته دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:42 ب.ظ http://m-arasteh.blogfa.com/

باسلام
بنده برای بونجی ومردم خوب آن آرزوی بهترین هارادارم
انشالله مردم بونجی درامرورزش ودرامرآبادانی وفراگرفتن علم
پیشرفت داشته باشند
آبادانی منطه افتخارماست
بااحترام به شماومردم خوب بونجی
عزت پایدار

استاد سلام و سپاس از شما
خوش امدید استاد

جمکو دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 03:48 ب.ظ http://jomako.blogfa.com

سلام اقای بنجی شما خودتان را چرا این قدر بالا می برید ۱نوه حسین بن علی شدین ۲از بهترینهای بیابان هم شدین پاس بقیه چی

سلام اقای جمکو عزیز
استاد اسوده خاظر باشید بالا رفتن ما شما و بقیه را بایین نمی اورد.

بحلی دوشنبه 16 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 09:05 ب.ظ http://www.kakpaktahrui.loxblog.com

سلام استاد . ممنونم از مطالب زیبایت درباره ورزش بونجی .انشاالله خیرین و مسئولین محترم پیش قدم بشن این جوانان را تحت حمایت خود قرار بدن نزارن دلسرد بشن چون تنها سرگرمی این جوانان همین ورزش هست نکنه خدای نکرده با دلسردی از ورزش رو به دیگر سرگرمی که در مکران رایج هست بیارن وبه ضرر خودشان و کشورشان تمام بشه . برای شما استاد عزیز هم ارزوی موفقیت میکنم باز هم تشکر میکنم که مشکلات مردم را به گوش مسئولین میرسانی انشاالله در کارت موفق باشی جزاکم الله خیر....استاد ببخش که سرزده وارد شدیم مارا که دعوت نمیکنی مجبوریم خودمان بیایم چون هیچ فرقی نمیبینم بین طاهروئی و بونجی همه برادریم مشکل بونجی مشکل ما هم هست ..................................راستی ما هم یک تیم داریم به اسم طوفان طاهروئی که رنگ لباسشان هم زرد طلایست .......نه قرمز نه ابی فقط زرد طلائی......یاحق

سلام برادر عزیز
از مشارکت شما در ستون نظرات سپاس
استاد شما که صاحب خانه هستید .به همین دلیل دعوتتان نکردم.

خوش امدید استاد

ندای قران سه‌شنبه 17 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:05 ب.ظ http://www.tahrui.blogsky.com

نیروی شتاب دهنده به موتور هر ازدواجی باید از عشق و احساس باشد وگرنه در نیمه های راه باز می ماند . آن چه باعث پذیرفتن اشتباهات ، گذشت ، همدردی و همدلی می شود ، علاقه و احساس است . در غیر این صورت ، محیط خانواده گرم و رضایت بخش نخواهد بود.

بلوچ و بلوچستان چهارشنبه 18 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 01:51 ق.ظ http://beyaban.blogfa.com

سلام دوست عزیز
به موضوع بسیار مهمی اشاره کرده اید.ورزش نقش بسیار والای در سلامتی انسان ایفاء می کند از ایکه به فکر هستید متشکرم.جوانان امروزی ورزش های محلی را از یاد بزند و از انها فاصله گرفتند.ما می توانی با همکار یکدیکر دباره ورزش بومی و محل یمان را روی کار بیاریم
موفق و موئید باشید.

سلام و با تشکر از حضور و نظر بسیار مفیدتان در مورد ورزش
خوش امدید
موفق باشید

ندای قران شنبه 21 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 10:24 ق.ظ http://www.tahrui.blogsky.com

پدر مشغول … و مادر سرگردان بازار
مسئولیت تربیت فرزندان با وجود اینکه از اهمیت بالایی برخوردار است ولی امروزه والدین اهمیت چندانی به آن نمی دهند بلکه متاسفانه آنرا در ته لیست کارها ی خود قرار داده اند و به آن بهایی نمی دهند اگر فرصتی پیش آمد شاید چند دقیقه ای فکر و وقت گرانبهای خود را به فرزندان و تربیت آنها اختصاص دهند و اگر نه ….

ادامه ...

رنگارنگ جاسک یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:21 ق.ظ http://rangarangjask.blogfa.com

سلام لطفا مرا با ادرس جدید لینک و بازدید نمایید ///عیدی برای شما دارم خیلی باحاله[گل][نیشخند].........تبریک من همان عیدی است که خواهید دید و اما سالی ژربرکت داشته باشید جناب مهندس عزیز و دوست داشتنی من///

سلام
چشم قربان.شما فقط امر بفرمایید.
خوش امدید دوست عزیز

چوک سرکله یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:24 ق.ظ http://sarkalapos.blogfa.com

سلام چوک سرکله خیلی وقتن که هوندن ولی از شما خبری نین..نادونم بی چه؟بهرحال من امدم تا اخرش هستم چون بچه سرکله ام چون کله هور خورم چون دیگه از ماهی و کله خبری ندارم چون عاشقم ولی عاشق معنوی //////////ژس مرا لینک کگن و به همه خبر بده

سلام
شما هم با افتخار لینگ شدید.
منتظر حضور دوباره شما هستم چوک سر کله
موفق باشید .

وب نوشته های حسین آتش زبان یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 12:30 ق.ظ http://jashkesabz.blogfa.com

سلام بر مردان بزرگ بونجی..با این امید که در سال ۸۹ شاهد رونق هر چه بیشتر ورزش فوتبال این روستا باشیم و همینطور با فراهم کردن زیرساخت های سایر ورزشها شاهد شکوفایی هر چه بیشتر خواهیم بود///

سلام استاد گرامی
امید ما به شما مسولین ورزش شهرستان است که امکانات سایر ورزشها بخصوص تنیس روی میز را برای جوانان ما فراهم کنید. به عنوان مثال بنده یک بازی کن بینگ بنگ هستم ولی در روستای ما هیچ امکاناتی برای این ورزش وجود ندارد.
موفقیت شما استاد گرامی را در تمام امورات زندگی بخصوص در امر ورزش و فرهنگ شهرستان جاسک از خداوند متعال خواهانم.

اقای خدابش رشیدی یکشنبه 22 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 05:16 ب.ظ

جاداردازراهئ دؤرحدمت همة دؤستداران بؤنجئ ؤمکران سلام عرض نمایم امیدوارم هرکجاى اىن دنىاى بهناؤ ر هستند مؤفق ؤسربلند باشند وبرائ سربلندئ بونجئ و مکران عزىز هرجة درتؤان دارىد بة منصة ظهؤر بکزارىد دؤست عزىز شما هم مىتؤانىد با درج مطالب دلنشىن مانند اقائ بلوج درراه جدب جوانان منطقة بة ورزش وساىراموارات حىر تلاش مضاعف داشتة باشىد دربایان بازهم از شما متشکرم

سلام اقای خدابخش!
با تشکر از حضور و نظر بسیار مفیدتان
امیدواریم با همکاری شما بزرگواران بنوانیم به وظیفه خود عمل کنیم
باز هم منتظر حضور و نظرات شما دوست گرامی هستم
موفق باشید

الی سه‌شنبه 24 فروردین‌ماه سال 1389 ساعت 04:03 ق.ظ http://iraniangirls.blogsky.com/

بسیار عالی بود جا داره که ازتون تشکر کنم.یه مطلب:اگه می خواید از اینترنت با روزی ۱ساعت ۱۰۰۰ دلار کار کنید حتما به این سایت بریدوثبت نام کنید.من خودم از این سایت کسب در امد کردم.اینم لینکش
http://sureptr.com/pages/index.php?refid=elipenel
join nowروی کلیک کنید.بعد ایمیلتونو بنویسید.بعد به ایمیلتون یه پیام برای ثبتش میاد روی اون که کلیک کنید.بعد که ثبت نام کردید.برای عضویت ۵۰۰دلار بهتون میده وبعد باید شما روی لینک ها کلیک کنید ودرinboxeبراتون ایمیل میاد که روی هر کدوم کلیک کنی 60 ثانیه صبر کنی 100دلار بهت میده تا پولتون بیشتر بشه این کارو انجام بده ضرر نمیکنی.
http://sureptr.com/pages/index.php?refid=elipenel

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد